Alla inlägg under december 2012

Av Malin Jansson - 13 december 2012 15:25

2012 var året då en stor del av svenskarna gick rakt i Sverigedemokraternas listigt gillrade fälla. Det var året då var och varannan svensk aktivt hjälpte till att sprida rasistisk propaganda utan att ens inse att det var det dom gjorde. Inte minst på Facebook. Taktiken med att dölja det rasistiska budskapet så att det ser ut att handla om något annat har varit lyckosam.


Man har ställt invandringen mot allt det vi alla håller kärt och ömmar för. Traditioner, svenska flaggan, barn, hemlösa, sjuka och inte minst pensionärer. Allt för att vi inte ska kunna låta bli att reagera och sprida vidare och på vägen öka hatet mot invandrare och på så vis plocka SD-röster. 


”Invandrarna får det och det men våra pensionärer som har byggt upp detta land får inte ens ett ägg till frukost”. Så kan det exempelvis låta… OM det nu verkligen hade handlat om pensionärerna, hade det väl varit mer logiskt att ställa det mot alla miljarder som plockas ut i vinst inom vård- och omsorg? Men sådana inlägg ser man aldrig för budskapet är att allt ont är invandringens fel. Och nu har vi facit på vad det budskapet kan ställa till med. Att opinionssiffrorna ökat för SD beror knappast på att deras politik blivit bättre, att politikerna skött sig bättre eller att invandringen blivit ett större problem. Mer troligt är att den här propagandan i sociala medier har satt sina spår. Den propaganda som människor med alla olika politiska åsikter har hjälpt till att sprida…


Min förhoppning är att 2013 blir året då svenska folket lär av misstagen och genomskådar sådant här. Att man tänker ett varv till innan man gillar och delar ett inlägg. Var kommer det ifrån? Vad säger det? Vad är EGENTLIGEN budskapet? Även om man nu inte vill arbeta aktivt mot SD och rasism, kan man åtminstone låta bli att arbeta aktivt för. Om det nu inte är det man är ute efter förstås…

Av Malin Jansson - 13 december 2012 15:21

Gick upp på morgonen, tog med mig min Belgiska hund ner i köket och hällde upp en kopp kaffe från min Italienska kaffemaskin och tog en Amerikansk cigarett. Startade igång min Amerikanska dator och gick in på det Amerikanska sociala nätverket Facebook. Gick sen och borstade tänderna med Amerikansk tandkräm. Gick ut till stallet och skötte om mina Arabiska/Holländska hästar, tog sen en dusch och gjorde mig i ordning med smink och hårprodukter från Enland, Tyskland och USA. Tog sen på mina Asientillverkade kläder med Amerikanska märken och mina Canada Snowkängor, sen startade jag min Amerikanska bil och drog mot stan. 


Gick på A-6 en stund och spanade i affärer med namn som Brothers, Flash och Twilfit, och ”shoppade” en del till tonerna av Amerikanska julsånger där dom sjöng om den Nederländske Sankt Nikolaus. Det Israeliska gossebarnet Jesus nämndes visst också i någon sång. Kände mig glad över att det är långt tills julen är slut, enligt sången varar den ju ända in till påska! Alltså den högtiden som är döpt efter ett Hebreiskt ord och då den Tyska påskharen brukar dyka upp med sina ägg. Men som sagt, än så länge är det juletid och jag ser verkligen fram emot att få ta in granen, allt enligt den gamla Tyska traditionen. 


Åkte så småningom hem och åt lite rester av gårdagens Italienska (?) pizza med grekiskt (?) kebabkött på. Tog en Italiensk kopp kaffe och en Amerikansk cigg och njöt av tanken på att det om några dagar är dags att fira den Sicilianska Lucian. Startade min Amerikanska dator igen och gick in på ett forum där man talar om ”svenskheten”. Om att Åkesson inte vill se Zlatan som svensk trots att han både är född i Sverige och spelat för Svenska landslaget. Zlatan har visst inte en riktigt ”svensk identitet”…

Av Malin Jansson - 13 december 2012 14:55

Jag börjar den här bloggen med att lägga in lite saker som jag skrivit tidigare och som känns viktigt för mig att få med. Det här till exempel: 


Att debatten om kyrkoavslutningar i skolan över huvud taget existerar måste bero på att vi av vana och tradition tar så oerhört lätt på tro och religion i det här landet.


Vi döper våra barn, konfirmerar oss och gifter oss i kyrkan även om vi inte egentligen tror på ett ord av dess betydelse. Vi står och ljuger prästen rakt upp i ansiktet och vi gör det inför en församling som vet att vi ljuger men inte ens tänker på det eftersom det är så man gör här.


Detta gör vi samtidigt som vi lär våra barn att man inte ska ljuga och att det är viktigt att stå för det man gör. Det är alltså tradition att vara hycklare i Sverige. Visserligen är traditionerna väldigt vackra men lika mycket hyckleri för det. 


Det är naturligtvis fullt tillåtet att bagatellisera tron men är det verkligen rätt att kräva att dom som inte ser det som en bagatell ska anpassa sig till hyckleriet?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Konstnärligt skapande småländska. Tyckåtänkare med dator och pensel som favoritredskap. Håller ofta till där samhället speglas, alltså på sociala medier - facebook, twitter och forum. Läser, tänker, tycker och skriver.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards