Direktlänk till inlägg 13 december 2012

Skolan och kyrkan

Av Malin Jansson - 13 december 2012 14:55

Jag börjar den här bloggen med att lägga in lite saker som jag skrivit tidigare och som känns viktigt för mig att få med. Det här till exempel: 


Att debatten om kyrkoavslutningar i skolan över huvud taget existerar måste bero på att vi av vana och tradition tar så oerhört lätt på tro och religion i det här landet.


Vi döper våra barn, konfirmerar oss och gifter oss i kyrkan även om vi inte egentligen tror på ett ord av dess betydelse. Vi står och ljuger prästen rakt upp i ansiktet och vi gör det inför en församling som vet att vi ljuger men inte ens tänker på det eftersom det är så man gör här.


Detta gör vi samtidigt som vi lär våra barn att man inte ska ljuga och att det är viktigt att stå för det man gör. Det är alltså tradition att vara hycklare i Sverige. Visserligen är traditionerna väldigt vackra men lika mycket hyckleri för det. 


Det är naturligtvis fullt tillåtet att bagatellisera tron men är det verkligen rätt att kräva att dom som inte ser det som en bagatell ska anpassa sig till hyckleriet?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Jansson - 2 december 2013 15:48

Har känt mig lite ledsen idag. Och arg. Fast föremålet för min ilska är bara jag själv. Alltså, hur många varningar eller läxor ska det behövas innan man verkligen fattar? Vad ska det till för att man ska leva så som man vet att man måste för att hål...

Av Malin Jansson - 17 maj 2013 08:15

Dom senaste dagarna har diskussionerna om Amercan Apparels sexistiska reklam gått varma i olika forum. Det är en salig blandning av olika åsikter. Det är dom som inte förstår vad det är att bli upprörd över (kvinnor är ju vackra), det är nedlåtande k...

Av Malin Jansson - 9 april 2013 08:17

I dessa tider när så mycket handlar om förkortningar och bokstavskombinationer är det inte helt enkelt att hålla koll på allt, men nyfiken som jag är kände jag att jag ville läsa lite mer om en förkortning som jag sett diskuteras på flera ställen nu ...

Av Malin Jansson - 9 februari 2013 00:00

Ni vet hur drömmar brukar vara. Sådär lite luddiga, osammanhängande, ologiska och till synes utan någon direkt poäng. Oftast. Igår natt hade jag en dröm av den andra sorten. Så där helt sjukt klar, sammanhängande, logisk och verklig. Som att det händ...

Av Malin Jansson - 31 januari 2013 08:46

Jag ger mig in i minnesbanken och rotar från tiden då man gick i mellanstadiet. Inser att detaljminnet är ganska kasst, det mesta jag minns är luddigt, det är bara dom allra största händelserna som fortfarande är glasklara såhär nästan 35 år senare. ...

Presentation


Konstnärligt skapande småländska. Tyckåtänkare med dator och pensel som favoritredskap. Håller ofta till där samhället speglas, alltså på sociala medier - facebook, twitter och forum. Läser, tänker, tycker och skriver.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards