Direktlänk till inlägg 13 december 2012

Min önskan inför 2013!

Av Malin Jansson - 13 december 2012 15:25

2012 var året då en stor del av svenskarna gick rakt i Sverigedemokraternas listigt gillrade fälla. Det var året då var och varannan svensk aktivt hjälpte till att sprida rasistisk propaganda utan att ens inse att det var det dom gjorde. Inte minst på Facebook. Taktiken med att dölja det rasistiska budskapet så att det ser ut att handla om något annat har varit lyckosam.


Man har ställt invandringen mot allt det vi alla håller kärt och ömmar för. Traditioner, svenska flaggan, barn, hemlösa, sjuka och inte minst pensionärer. Allt för att vi inte ska kunna låta bli att reagera och sprida vidare och på vägen öka hatet mot invandrare och på så vis plocka SD-röster. 


”Invandrarna får det och det men våra pensionärer som har byggt upp detta land får inte ens ett ägg till frukost”. Så kan det exempelvis låta… OM det nu verkligen hade handlat om pensionärerna, hade det väl varit mer logiskt att ställa det mot alla miljarder som plockas ut i vinst inom vård- och omsorg? Men sådana inlägg ser man aldrig för budskapet är att allt ont är invandringens fel. Och nu har vi facit på vad det budskapet kan ställa till med. Att opinionssiffrorna ökat för SD beror knappast på att deras politik blivit bättre, att politikerna skött sig bättre eller att invandringen blivit ett större problem. Mer troligt är att den här propagandan i sociala medier har satt sina spår. Den propaganda som människor med alla olika politiska åsikter har hjälpt till att sprida…


Min förhoppning är att 2013 blir året då svenska folket lär av misstagen och genomskådar sådant här. Att man tänker ett varv till innan man gillar och delar ett inlägg. Var kommer det ifrån? Vad säger det? Vad är EGENTLIGEN budskapet? Även om man nu inte vill arbeta aktivt mot SD och rasism, kan man åtminstone låta bli att arbeta aktivt för. Om det nu inte är det man är ute efter förstås…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Jansson - 2 december 2013 15:48

Har känt mig lite ledsen idag. Och arg. Fast föremålet för min ilska är bara jag själv. Alltså, hur många varningar eller läxor ska det behövas innan man verkligen fattar? Vad ska det till för att man ska leva så som man vet att man måste för att hål...

Av Malin Jansson - 17 maj 2013 08:15

Dom senaste dagarna har diskussionerna om Amercan Apparels sexistiska reklam gått varma i olika forum. Det är en salig blandning av olika åsikter. Det är dom som inte förstår vad det är att bli upprörd över (kvinnor är ju vackra), det är nedlåtande k...

Av Malin Jansson - 9 april 2013 08:17

I dessa tider när så mycket handlar om förkortningar och bokstavskombinationer är det inte helt enkelt att hålla koll på allt, men nyfiken som jag är kände jag att jag ville läsa lite mer om en förkortning som jag sett diskuteras på flera ställen nu ...

Av Malin Jansson - 9 februari 2013 00:00

Ni vet hur drömmar brukar vara. Sådär lite luddiga, osammanhängande, ologiska och till synes utan någon direkt poäng. Oftast. Igår natt hade jag en dröm av den andra sorten. Så där helt sjukt klar, sammanhängande, logisk och verklig. Som att det händ...

Av Malin Jansson - 31 januari 2013 08:46

Jag ger mig in i minnesbanken och rotar från tiden då man gick i mellanstadiet. Inser att detaljminnet är ganska kasst, det mesta jag minns är luddigt, det är bara dom allra största händelserna som fortfarande är glasklara såhär nästan 35 år senare. ...

Presentation


Konstnärligt skapande småländska. Tyckåtänkare med dator och pensel som favoritredskap. Håller ofta till där samhället speglas, alltså på sociala medier - facebook, twitter och forum. Läser, tänker, tycker och skriver.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards