Direktlänk till inlägg 17 maj 2013

Feminism och extremism

Av Malin Jansson - 17 maj 2013 08:15

Dom senaste dagarna har diskussionerna om Amercan Apparels sexistiska reklam gått varma i olika forum. Det är en salig blandning av olika åsikter. Det är dom som inte förstår vad det är att bli upprörd över (kvinnor är ju vackra), det är nedlåtande kommentarer om kvinnor, om män, om feminism, om sexism - ett enda virrvarr av begrepp som misstolkats och blandats ihop. Alltså precis som vanligt. Men det är verkligen inte helt enkelt alla gånger att hålla reda på begreppen...


Alla i vår familj är intresserade av samhällsfrågor så när barnen kommer hem och hälsar på blir det ofta en hel del sådana ämnen vid middagsbordet. För ett tag sedan kom vi in på feminism och jag berättade att jag nästan drar mig för att kalla mig för feminist eftersom begreppet är förknippat med så mycket som jag inte står för. Jag har suttit i många långa diskussioner med kloka och engagerade feminister och visst - grundinställningen har vi gemensam men teorierna om hur man ska uppnå jämställdhet och vad det innebär skär sig oftast så det skriker.


Dom engagerade feministiska rösterna säger "Kvinna, du skall och du skall icke". Att klä sig kvinnligt, att sminka sig, att jobba inom "kvinnoyrken" ska du låta bli. Du ska inte klä din dotter i klänning eller rosa eller låta henne leka med dockor. Du ska inte vara den som tar den största delen av föräldraledighet eller större delen av hushållsarbetet - skit samma om det är vad du vill och vad som passar bäst för din familj, då är du bara ett offer för normer och du ska naturligtvis stå upp för dina medsystrars kamp och trycka ner din vilja. Om du varit man, hade saken naturligtvis varit annorlunda, då hade det varit en bra sak att göra det som anses traditionellt kvinnligt... 


Som kvinna ska du begränsas, omformas, ignorera din vilja och dina intressen om dom inte är "rätt" och sen ska du tillsätta ett rågat mått av mansförakt, särskilt mot dom män som är framgångsrika. Du ska också naturligtvis se ner på dom kvinnor som inte vill inrätta sig i ledet.


Jag säger bara WHAT?.. Varför?.. Ska jag verkligen behöva förändra mig för att ha samma rättigheter som män? Sitter värdet i det yttre? Vilka signaler skapar vi med den inställningen? Jo - att kvinnlighet är dåligt, att det är den som är utsatt som ska förändras och att man måste passa in i rätt mall för att få respekt. 


Min åsikt är att man på det sättet arbetar emot sin egen sak. Om man drar det till sin spets vill jag påstå att det här är den nya tidens kvinnoförtryck. Skillnaden är att man i det här fallet gör det i "den goda sakens namn", vilket nästan är värre än när dom gamla mossiga mansgrisarna är i farten. 


Jag tror på att se bortom det yttre - vad du gör, kan och vill, om du har klänning eller kostym, snopp eller snippa ska inte ha någon betydelse. Var så "kvinnlig" i din framtoning som du har lust till men låt dig inte trampas på eller bli ett offer för sexism. Klä din dotter i prinsessklänning och tiara om det är det hon vill, men lär henne att vara självständig, stark och stå upp för sina och andras rättigheter. Låt din son leka riddare och superhjälte om det är det han vill men lär honom att en riktig hjälte är den som ser alla människors lika värde.


Jag tror på allvar att den lilla prinsessklädda flickan med självsäkerhet och styrka som kräver sin rätt sannolikt får fler att stanna upp och tänka över sin kvinnosyn jämfört med flickan som man har filat ner alla genuskanter på. Att kalla alla HEN gör inte att HON får det bättre. Att be "offret" att ändra på sig istället för förövaren är aldrig rätt väg att gå. Och vem vill egentligen att alla ska vara likadana för den delen? 


Definitionen av jämställdhet är att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet. Feminism handlar om att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter. Så enkelt! Det handlar inte om att "under förutsättning att du gör och ser ut si eller så", det handlar inte om mansförakt, kvoteringar eller mansskatter. Men det är sådant som dom "riktiga" feministerna gapar om. Särbehandlingar beroende på könet...


Som jag sa till mina barn, hur ska jag kunna kalla mig feminist när jag går så totalt emot åsikterna hos dom som strider så högt för saken?.. Och mina barn svarade: - Men mamma, det är klart att du är feminist! Dom där du brukar diskutera med är ju extremister! Extremism finns inom alla områden men man får aldrig låta det vara normsättande för saken. Min kloka ungar!


Det är ju precis så och det är där det så ofta blir fel. Kan inte låta bli att undra hur världen skulle se ut om vi lät bli att låta extremismen definiera saken inom politik och religion? 


Jonas Gardell: "Nån frågade om jag är feminist. Men naturligtvis är jag det, kära du. Valet står ju mellan att vara feminist och idiot."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Jansson - 2 december 2013 15:48

Har känt mig lite ledsen idag. Och arg. Fast föremålet för min ilska är bara jag själv. Alltså, hur många varningar eller läxor ska det behövas innan man verkligen fattar? Vad ska det till för att man ska leva så som man vet att man måste för att hål...

Av Malin Jansson - 9 april 2013 08:17

I dessa tider när så mycket handlar om förkortningar och bokstavskombinationer är det inte helt enkelt att hålla koll på allt, men nyfiken som jag är kände jag att jag ville läsa lite mer om en förkortning som jag sett diskuteras på flera ställen nu ...

Av Malin Jansson - 9 februari 2013 00:00

Ni vet hur drömmar brukar vara. Sådär lite luddiga, osammanhängande, ologiska och till synes utan någon direkt poäng. Oftast. Igår natt hade jag en dröm av den andra sorten. Så där helt sjukt klar, sammanhängande, logisk och verklig. Som att det händ...

Av Malin Jansson - 31 januari 2013 08:46

Jag ger mig in i minnesbanken och rotar från tiden då man gick i mellanstadiet. Inser att detaljminnet är ganska kasst, det mesta jag minns är luddigt, det är bara dom allra största händelserna som fortfarande är glasklara såhär nästan 35 år senare. ...

Av Malin Jansson - 13 december 2012 15:25

2012 var året då en stor del av svenskarna gick rakt i Sverigedemokraternas listigt gillrade fälla. Det var året då var och varannan svensk aktivt hjälpte till att sprida rasistisk propaganda utan att ens inse att det var det dom gjorde. Inte minst p...

Presentation


Konstnärligt skapande småländska. Tyckåtänkare med dator och pensel som favoritredskap. Håller ofta till där samhället speglas, alltså på sociala medier - facebook, twitter och forum. Läser, tänker, tycker och skriver.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards